זה התחיל מעוד שיחת בנות קלישאתית בעלייה השבועית לירושלים. כשיצאנו מהרכב כבר הבנו שקורה פה משהו, הרבה מעבר לדיונים על Bad Hair Day. למשהו הזה קוראים היום whys.
הכרנו בלימודי התואר שני בבצלאל. האחת – סטודנטית בנשמתה, החליטה בצעד מאוד אופייני, לא לבזבז אף רגע, לנצל את המומנטום ולדלג בקלילות מסיום תואר בעיצוב תעשייתי ב-HIT, היישר אל תוך שנתיים נוספות של רכישת ידע מקצועי ומעשי. בניגוד אליה, החליטה השנייה לקחת את הזמן ולהעביר את שלושת השנים מסיום התואר בעיצוב תפאורה בשנקר, כדי להתנסות בכל מה שאפשר ולהבין מה באמת מתחשק לה להיות כשתהייה גדולה. לא במקרה, הגענו שתינו למסלול 'מעצבים לומדים לדבר ביזנס' או בשמו הרשמי – התמחות ניהול עיצוב, במסגרת התואר השני לעיצוב תעשייתי בבצלאל.
אנחנו קודם כל, לפני הכל – מעצבות. וכן, זה נכון, 'מעצב' זו הגדרה שסובלת משימוש יתר בשנים האחרונות, אבל ההגדרה הזו היא הרקע ההשכלתי, דרך החשיבה ואופן הפעולה שלנו. עיצוב זה הבסיס לכל דבר שנעשה, מהפוסט בפייסבוק ועד לפרויקט מורכב בארגון גדול. טייטל המעצב (שדרש שנים של השקעה), טומן בחובו הרבה מעבר ל-"לעשות יפה". בעינינו, מעצב יודע לפשט סיטואציות מורכבות, להבחין בכל הפרטים הקטנים ולפתח פתרונות שנותנים מענה יצירתי מותאם ללקוח. למעצב היכולת והכלים לשפר את הקיים, לשנות לטובה ולתת ערך מוסף. וכן, גם לעשות את זה מקצועי ואסתטי.
ההבנה הזו לגבי מיהו מעצב התחדדה אצלנו יותר ויותר במהלך התואר השני. המעבר מעשייה מעשית, שאפיינה את התואר הראשון, לפיתוח יכולות החשיבה, מחקר וניתוח, היה עבורנו הצעד הנכון קדימה. במהלך הלימודים מצאנו עצמנו שוב ושוב חוזרות לשתף פעולה בפרויקטים שונים. שתי ילידות קיץ עם אופי דומה וחולשה קשה לסדר, ארגון ונעליים, היו בסיס מוצלח לחברות ולעבודה משותפת. כבר אז יצאנו בהצהרה שאנחנו מקימות עסק, הרבה לפני שידענו על מה ולמה וכמה מים עוד יזרמו בנהר היצירתי הזה.
פרויקט הגמר בבצלאל היה נקודת הפתיחה למה שהפך לימים ל- whys. במהלך השנה למדנו וחקרנו מתודות של חשיבה עיצובית, פיתחנו שירות בעזרת שימוש בכלים של עיצוב שירות, והצגנו לעולם את Placement – שירות השמה למקצועות קריאטיביים. הביקורות הטובות והעידוד דחפו אותנו לפעול מיד ולהפוך את הפרויקט למציאות. אחרי כמה חודשים של מחקר מעמיק, פגישות, תכנית עסקית וגאנט משובח (הכלי האהוב עלינו), הרגשנו שאנחנו מפספסות משהו. לקחו בדיוק שתי כוסות קפה בשביל להבין את מה שכנראה ידענו תמיד – אנחנו לא חברת השמה – אנחנו מעצבות שירות וזה מה שאנחנו רוצות לעשות!
מכאן הדברים התגלגלו באופן טבעי. שבוע אחרי ההחלטה הגורלית כבר התחלנו פרויקט לפאב יפואי והעברנו הרצאת מבוא על התחום. במקביל החלטנו, כיאה לשתינו, שאם עושים את זה, אז עושים את זה הכי טוב ויסודי שאפשר. אז מה הדבר הראשון שעושים כשרוצים לפתוח עסק של עיצוב שירות? מעצבים את השירות שלכם. פגשנו אנשים, קראנו ספרים, עשינו מחקרים, ניסחנו ערכים, מטרות ויעדים, ובנינו תהליך עבודה, שמבוסס כולו על הצורך העיקרי של הלקוחות שלנו – פיתוח ושיפור השירות.
מה שהתחיל בשיחת בנות שולית צמח להיות עסק של שתי נשים עצמאיות, שאוהבות לעבוד עם אנשים ולמענם. המטרה שלנו היא לעזור לעסקים לתת ערך מוסף ממקום יצירתי ומהנה, על ידי עיצוב חוויות שירות חדשות שיגרמו לאנשים להרגיש טוב יותר, ובעיקר – ישפרו את החיים שלנו כאן.
שואלים את עצמכם – ?Why whys
כנסו לאתר שלנו, עשו לייק בפייסבוק, שלחו מייל, עקבו אחרי הבלוג, כתבו תגובה… ותבינו למה (;
השאר תגובה